Je bent ondernemer en daar hoort een huisstijl bij. Of je nu een eenmanszaak bent of een grote onderneming, jouw klanten moeten je ergens aan herkennen en dat is je bedrijfsnaam.

Je naam wordt meestal weergegeven in een logo soms in samengaan met een beeldmerk, wat voor de grotere merken ter wereld vaak al genoeg zegt. Denk aan Nike of Mac Donalds, maar dat zijn marketingstrategieën voor de grotere jongens. Bij een logo blijft het niet, want je wil je klant een offerte sturen en hopelijk ook een factuur, je deelt een visitekaartje uit en tegenwoordig kan een website niet meer ontbreken. Dus het is zaak je logo te maken tot een huisstijl waarin al je communicatie uitingen tot één geheel maakt en professioneel overkomt naar je doelgroep. Natuurlijk is dit mijn vak en buig ik me geregeld over logo’s en huisstijlen, maar laatst werd me gevraagd of ik wilde bijdragen voor iets in een goodiebag. Oké, wat gaan we daar mee doen? De boodschap was dat het iets wezenlijks moest zijn om weg te geven en niet een flyer, coupon of visitekaartje. Duidelijk verhaal, maar ja wat heb je als grafisch ontwerper weg te geven wat in mijn ogen ook nog ergens op moet slaan?

Brainstormen
Tegelijkertijd kreeg ik de opdracht om een etiket te ontwerpen met hetzelfde doel: de goodiebag. Ilse van B-right Coaching had bedacht om een flesje water als goodie te geven, omdat haar naam en kwinkslag heeft naar de term helder en als slogan was bedacht:”B-right Coaching; voor een heldere kijk op je team!” Daarmee werd gelijk mijn idee geboren en dacht aan een rol pepermunt of pakje kauwgum met een slogan als:”Frisse uitstraling nodig?” Na wat onderzoek wat het één en ander zou kosten en de overweging of die kosten opwegen tegen het gene wat het zou kunnen opbrengen was de keuze snel gemaakt. De goodiebag wordt uitgedeeld op een uitreiking van de award Ondernemer van het jaar. Dus voor mij allemaal potentiële klanten en het gaat wel om 250 goodiebags.

Plan de campagne
Goodie toegezegd, wikkels gemaakt, pepermunt gekocht en mijn eega lief aangekeken om de wikkels te plakken. Het resultaat mag er zijn, het is een doos vol frisse ideeën geworden. Ziet er leuk uit en geeft de ontvanger denk ik net even meer uitdaging om mijn boodschap te lezen. Social media heb ik gebruikt om ook de mensen te benaderen die geen goodiebag krijgen en te laten zien dat ik zo dus mijn eigen PR-stuntje heb. De reacties zijn leuk en heb zelfs al een offerteaanvraag gekregen van één van de ondernemers. Bij het schrijven van dit blog zijn de tassen nog niet eens uitgedeeld, beloofd nog wat… Naast mijn eigen goodie is natuurlijk ook het waterflesje in de tas beland en, al zeg ik zelf, deze goodie ziet er ook goed uit. Ik ben zeer enthousiast over deze manier van communicatie. Het is echt weer eens wat anders om jezelf te presenteren en als het dan ook nog aansluit bij wat je doet of waar je voor staat is bij voorbaat deze missie voor mij al geslaagd!