Vorige week was het heerlijk zomerweer, maar moest ik helaas noodgedwongen met de fiets naar het werk. Iemand die claimt graag te fietsen en regelmatig de uitdaging op de racefiets zoekt mag hier dan natuurlijk niet over klagen. Toegegeven was het, ondanks de hoge temperatuur van die week, wel heerlijk om ‘s ochtend vroeg al op de fiets te zitten en na een werkdag ook lekker om het hoofd even leeg te fietsen. Fietskleding in combinatie met kantoorkleding en uitzweten om daarna op te frissen bleek nog wel een ‘dingetje’. Maar goed, het was gelukkig maar voor een week aan de orde en de noodgedwongen situatie is inmiddels door de garage weer verholpen. Deze week van fietsen leidde mij over het fietspad langs de A12 waar ze druk met de weg bezig zijn. Hierdoor werd het fietspad meerdere malen onderbroken door rijplaten en wat ‘oppasmomenten’ voor een racefietser. Er werd druk rondgereden met machines voor het grondverzet en ik werd blij verrast door de opvallende frisse kleuren blauw en geel van deze machines en het logo wat erop prijkte van Oskam. Moet toegeven dat mijn Garmin op mijn stuur op dat moment een paar hartslagen hoger aangaf, maar dit moet misschien wat meer uitleg.
Oskam

De plank finaal hebben misgeslagen
Ik denk dat het eind jaren negentig is geweest dat ik werd gevraagd om met ene meneer Oskam en destijds salesmanager bij Drukkerij Twigt, Andries Bijkerk als ik mij niet vergis, om de tafel te gaan zitten iets te verzinnen voor het bedrijf Oskam. Het moet natuurlijk wel gezegd dat het nu bijna 20 jaar geleden is en ik misschien, als dezelfde vraag weer zou komen, een ander voorstel op tafel zou leggen. Maar ik heb toen een voorstel gedaan voor een ossekop, want dat leek me leuk gezien de naam en een voorstel zoals deze nu is. Een rondje en een gekanteld vierkantje wat de symboliek moest zijn voor het ‘grijpen’ met de machines. De ossekop sloeg de plank finaal mis, want dat had helemaal niets met de familienaam te maken. Ook zo kan het wel eens verlopen.

Less is more
Het veredelde chipknip logo, dat verwijt is terecht of onterecht er intern bij Twigt wel geweest, moest het gaan worden. Huisstijl gemaakt met een visitekaartje, briefpapier en envelop, maar wat ik zelf het leukste vond en vind is dat het logo op iedere wagen, machine of werktuigapparaat staat. Naar mijn idee is dat wagenpark de laatste twintig jaar enorm gegroeid en ben ik natuurlijk al eerder zo’n wagen tegengekomen, maar nu zette dat mij meer bewust aan het denken hoe dit ooit begonnen is. En tijdens mij fietsrit schoot het door mijn hoofd; moeten dingen na verloop van tijd anders? Is een bedrijf na zoveel jaar toe aan een nieuwe uitstraling? In het geval van Oskam ben ik ervan overtuigd van niet. Hun huisstijl wordt misschien niet of nauwelijks gebruikt schat ik zo in, maar de uitstraling en de hoeveelheid van uitingen op hun machines is er des te meer. Zowel de toepassing van het logo en het kleurgebruik van het logo toepast op de machines maakt dat het zo herkenbaar is, dat moet je niet eens willen veranderen. Laat staan dat je het kostenplaatje gaat bekijken. Een nieuw doosje briefpapier is te overzien, maar een geheel wagenpark opnieuw beletteren lijkt in dit geval gekkenwerk. En zoals de Amerikanen zeggen: “Never change a winning team!” Het toon misschien als een simpel logo, maar het doel is door de toepassing ervan bereikt. Zelfs de grootste wereldmerken hebben de simpelste logo’s, denk aan Nike en Apple. Om in engelse termen te blijven, soms is less gewoon more!