Post NL zal het best zwaar hebben, ik denk dat het aantal kerstgroeten welke door de brievenbus wordt gestopt een 10 jaar geleden aanzienlijk meer was. Ik wijd dat niet aan de crisis, waar zo’n beetje alles onder valt tegenwoordig, maar meer aan de tand des tijds. Mensen hebben geen zin en tijd om de kaarten te schrijven en alleen een naam toevoegen aan je voorbedrukte kerstgroet voegt eigenlijk niet zoveel toe, toch? Maar ja, om voor iedereen nu een heel persoonlijk verhaaltje op de kaart te schrijven… Onze tijd is al zo kostbaar, altijd maar druk, te weinig uren in een dag. Ik hoor het mezelf geregeld hardop zeggen.

Kerstgroet verdwijnt
In de zakelijke branche zie ik de kerstgroeten ook verdwijnen. Voorheen was de maand november en december er één van halen en terugbrengen van de grote dikke boeken van o.a. Hallmark en FamilyCards vol kerstgroeten met sprankelende goudfolie, uitklappende kerstmannen en lachende sneeuwpoppen. Kaarten werden besteld, logo en naw-gegevens erop om natuurlijk hun eigen klanten het allerbeste te wensen voor het komende jaar en te bedanken voor de fijne samenwerking van het afgelopen jaar! Ook deze markt loopt met die manier van bestellen ontzettend terug en niet omdat bedrijven hun klanten niet meer het beste wensen, maar ze zoeken wellicht een andere manier.

Internet is booming
Ook voor bedrijven is het internet een uitkomst net als voor de ‘gewone mensen’. De mogelijkheden van het web en het aanbod is immens. Met een paar klikken, een tekstje tikken en op de knop verzenden drukken en klaar! Er zijn genoeg aanbieders die erop inspringen om in deze behoefte te voorzien en dat maakt dat er een verschuiving in de markt plaatsvind. Dat gebeurt denk ik met alles, vroeger moest je voor nieuwe kleding echt naar de winkel (als je niet bij Termeulen Post wilde bestellen), maar nu gebeurt veel online. Makkelijk zoeken, bestellen en zelfs gratis retourneren, wat wil je nog meer? En de mensen die van shoppen houden gaan er toch wel op uit om dat ene leuke truitje te scoren in de stad. Belangrijkste is dat ondernemers de behoefte van de klant in de gaten houden en daar op blijven inspringen…

Dat geldt ook voor drukwerk. Ik ga natuurlijk voor de bedrijven die juist iets speciaals willen doen en deze tijd van het jaar aanpakken om hun bedrijf eens extra onder de aandacht te brengen. Een keer een ander formaat dan standaard, misschien een papiersoort welke niet voor de hand ligt en een uitstraling welke je boodschap een toegevoegde waarde geeft. Alles is mogelijk en mijn boodschap: volgend jaar wellicht eens de moeite waard voor jouw bedrijf?