“Rood staat mij niet!” hoor ik iemand zeggen in het pashokje naast me. Tja dat kan, maar misschien denkt een ander daar heel anders over, smaak is immers altijd persoonlijk. Kleuren zijn er in overvloed en in de fashion gaat dat altijd gepaard met wat op dat moment in de mode is. Toch zie je in de mode kleuren ook weer terugkomen, maar dan zijn bijvoorbeeld de schoudervullingen weg of de pijpen niet meer zo wijd. Kortom, iedere kleur en stijl komt (soms in andere combinaties) na een paar jaar weer terug in de fashionscene.

Hip en trendy
Dat zie ik ook wel gebeuren in het grafische, bepaalde lettertypes zijn in enen helemaal hip en zie je overal de kop op steken. Kleuren zijn ook in het digitale ‘fashionable’, lime was een paar jaar geleden helemaal hot. Dingen veranderen en op zich is het helemaal niet erg om je logo en huisstijl eens onderhanden te nemen als je het idee hebt dat deze toch echt wel ouderwets aandoet. Het is helemaal niet erg, want dat houdt mensen als mijzelf aan het werk. En een nieuwe frisse look kan verhelderend werken en ook de ideale gelegenheid je bedrijf weer eens opnieuw te positioneren in de markt.

De kunst voor de grafisch ontwerper is natuurlijk wel een logo en huisstijl te maken die bij je bedrijf en wat je ermee wilt uitstralen past. En het is op voorhand niet de bedoeling deze huisstijl na twee jaar alweer te veranderen of het moet bij je marketing strategie horen. Natuurlijk laat een ontwerper zich ook leiden door de fonts en kleuren die op dat moment ‘in de mode’ zijn, maar ik probeer wel altijd voor ogen te houden met welk doel gebruik je het en werkt dat over twee jaar ook nog?

Goedkoop of chique?
Kleuren en ook fonts zijn hierin heel belangrijk, wil je een goedkope of chique uitstraling? Goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn en vaak denken mensen bij een chique uitstraling vooraf al niet goedkoop uit te zijn: ‘alle waar is naar zijn geld’. Kleuren kunnen warm of juist koel overkomen, kijk naar het meest simpele voorbeeld de kleur blauw en rood op de keukenkraan, blauw staat voor koud en rood voor warm. Denk goed na over wat er bij jouw bedrijf past. Kijk ook eens op de pagina – logo – waar nog meer uitleg staat.