Vorige week was er een thema-avond ‘Succesvol acquireren’ bij ZO-Nieuwkoop, dé zzp-vereniging van de gemeente. Dé gelegenheid je collega zzp-ers te spreken en dommer wordt je er niet van. Tijdens deze avond gaf Veronique Prins van Je Zaak Voor Elkaar een presentatie over hoe je ‘Je Zaak’ kan laten slagen.
Ze spatte van de energie, dat moet gezegd. Ik denk dat een ieder die er was dat met mij eens is. Zoals Veronique zelf zegt: “Je vindt me helemaal leuk of juist niks aan en dat is ook goed!”

Pijnlijke voorbeelden
Uiteraard is zo’n presentatie een opsomming van dingen die we eigenlijk wel weten en natuurlijk geeft het weer de inzichten van hoe je de dingen eigenlijk zou moeten toepassen in je onderneming. Maar het in de praktijk brengen blijft lastig. Met name de soms pijnlijke voorbeelden uit het publiek maakte het door deze interactie dat je op het puntje van stoel zat. Al was het alleen maar met de vrees om zelf aan de beurt te komen als voorbeeld.

Tip van de dag
Het voorbeeld van Nina Brink en Lenie uit de Takkestraat was een eye-opener voor mij. Met twee poppen werd het verhaal geschetst dat de taal hoe je een Nina zou moeten aanspreken een hele andere is dan die voor Lenie. Twee uitersten natuurlijk, maar die twee begrijpen elkaar niet in het dagelijks leven. Dus zul jij je doelgroep moeten bepalen om te zien of jij je klant als een Nina of een Lenie moet aanspreken. Op zich is dat denk ik wel zo, alleen gaat dat niet altijd op. Het product wat ik ‘verkoop’ als grafisch ontwerper is de ene keer, onbeschoft gezegd, aan een hands-on schilder of een zweverige therapeut en de andere keer mag ik een kakkerige adviseur bedienen. Dus bijna onmogelijk mijn websiteteksten aan één doelgroep te richten. Ik kan wel mijn manier van communiceren aanpassen als ik in gesprek ben met de klant, zeker een tip om wat mee te doen. De echte eye-opener voor mij was eigenlijk dat mijn klant er misschien wel iets mee moet doen naar zijn doelgroep toe en ik daar in kan adviseren met de communicatie die ik voor ze mag maken.

De trein gaat niet uit zichzelf rollen
Dat ‘Je Zaak’ niet vanzelf een succes wordt,was ook één groot aandachtspunt. Blijven roepen, kloppen en bonzen op die deuren, net zo lang totdat het treintje gaat rollen en dat kan best even duren. Veronique heeft haar zaakjes voor elkaar, maar zoals ze zelf zegt heeft ze er hard voor moet werken. Altijd blijven investeren in kennis en het succes heeft ook een aanloop gehad van tegenslag. Ik heb daar bewondering voor, net zo goed als voor John de Mol, waar ik vorige week een interview van zag. Er wordt vaak denigrerend over gesproken dat hij makkelijk praten heeft want “met geld maak je geld”. Ook hij heeft een weg van hard werken, weinig verdienen, vallen en weer opstaan achter de rug, maar het heeft nooit mogen ontbreken aan de inzet. Dat heeft gezorgd dat hij is waar hij nu is.

Missie van de avond is geslaagd
Dat het een enerverende avond was bleek wel uit het moeten inkorten van de presentatie, ondanks het tempo van de spreekster (zonder sarcasme uptempo!). De toch enigszins uitgelopen presentatie was bovenal inspirerend te noemen en ik denk dat iedereen wel met een aandachtspunt voor ‘zijn zaak’ naar huis is gegaan. Kortom, de inspiratie je onderneming te laten slagen is deze avond aangewakkerd!